Monday, September 29, 2008

Biar YM Yang Bicara 41

Aku tunduk. Rasanya hampir rapat ke meja. Tidak berani menentang renungan Encik Firdaus. Cukup tajam renungan itu.
“Apa makna semua ni?,”
Hatiku terasa kecut. Seriusnya suara Encik Firdaus. Mukanya pasti masam mencuka. Itu yang membuat aku jadi lebih takut untuk mengangkat muka. Takut dengan muka benggang Encik Firdaus.
“Tiya. Saya bercakap dengan awak ni. Answer me,”suara Encik Firdaus sedikit tegas. Membuat hatiku tersentap. Sensitif pula aku pagi ini.
“Jangan diam macam ni. Jawab.”
Sekali lagi disergah, aku tersentap. Belum sempat menjawab, air mata yang merembes ke pipi. Sekarang baru aku sedar, rupa-rupanya selama aku bekerja dengan Encik Firdaus, Encik Firdaus tidak pernah memarahiku. Terdengar keluhan penjang dari bibir Encik Firdaus. Dan, aku perasan Encik Firdaus bangun dari kerusinya. Melangkah menghampiriku yang tertunduk dari dari tadi.
“I’m sorry. Saya bukan marah awak. Jangan menangis,” Encik Firdaus melutut di hadapanku sambil menggenggam jemari di ribaanku.
“It just… ini semua tak adil bagi saya Tiya. Awak mungkir janji,”
Aku mengangkat muka. Memandang wajah Encik Firdaus yang sedikit sayu. Hatiku tersentuh saat jemari Encik Firdaus berada di pipiku. Menyapu air mata yang mengalir di pipi. Jantungku berdegup kencang saat jemari Encik Firdaus erat mengggenggam jemariku. Lebih kencang apabila perlahan-lahan jemariku di bawa ke bibirnya. Mengucup lembut sambil matanya merenung wajahku yang cuak.
“Stop crying,”
Aku cuba mengukir senyum. Encik Firdaus bangkit. Menarik kerusinya lebih hampir padaku.
“Now, tell me, apa semua ni?,”
Aku pandang wajah Encik Firdaus. Cuba untuk bersuara. Tetapi, lidahku kelu tiba-tiba.
“Awak tak nak dengar langsung penjelasan saya. Saya pula, saya sanggup tutup mulut sebab tak nak awak pergi. Tapi, pagi ni… awak beri saya ini?,”soal Encik Firdaus sambil menunjukkan sekeping surat yang aku beri padanya sebentar tadi.
“Apa sebenarnya yang mengganggu awak, Tiya?,”
Aku menggeleng.
“Dah tu, kenapa nak resign?,”
“Saya nak berhenti kerja. Itu saja. Saya tahu terlalu tergesa-gesa. Tapi, saya harap Encik Firdaus faham. Saya harap sangat Encik Firdaus akan pertimbangkan. Bukan akan pertimbangkan. Encik Firdaus mesti terima perletakan jawatan saya ni,”
“Why should I?,”
“Sebab… sebab saya nak berhenti. Saya tak nak kerja di sini lagi,”
“Kenapa? Sebab saya? Sebab saya cintakan awak?,”
Aku pandang wajah Encik Firdaus. Sebab Encik Firdaus akan berkahwin dengan Mia. Hatiku merintih sedih. Namun, kenapa terlalu sukar untuk aku suarakan hal itu pada Encik Firdaus. Mungkin aku tidak mahu Encik Firdaus tahu aku cemburukan dia dan Mia. Egokah aku?
“Saya mohon awak jangan berhenti,”
“Saya mohon, Encik Firdaus terimalah perletakan jawatan saya,”
Encik Firdaus mengeluh panjang sambil melurut rambutnya yang hitam pekat. Sekali lagi dia mengangkat punggung. Mundar- mandir di hadapanku.
“You know what? Cara awak bercakap seolah-olah sikit pun awak tak ada perasaan pada saya. Tell me Tiya. Do you love me?,”Encik Firdaus bersuara sambil menatap wajahku. Aku terkedu.
“Do you love me?,”
Sekali lagi soalan yang sama meniti di bibir Encik Firdaus. Membuat aku kalut memikirkan jawapannya. Sudahnya, aku menggaru kepala yang tidak gatal. Encik Firdaus tersenyum nipis. Namun, di balik senyumannya itu, aku nampak ada sesuatu bergenang di birai matanya. Tidak! Tidak mungkin lelaki ini menangis.
“Encik Firdaus… are you alright?,”
“Of course I’m not, Tiya. Macam mana saya boleh okay, kalau awak tinggalkan saya? Macam mana saya nak hidup tanpa awak di sisi saya? Saya akan kehilangan semuanya. I’ll miss you. Everything about you. Senyum awak. Marah awak. Rajuk awak. And your innocent face. Your cute face, tiap kali awak garu kepala macam tu. Saya tak nak kehilangan itu semua. Please, don’t go,”
Aku tunduk. Diam seketika sebelum kembali mengangkat muka.
“I have to, Encik Firdaus,”
“Saya tak akan terima,”
“Saya tetap akan pergi,”
“Awak ingat tak, bila saya suruh awak fikir betul-betul tentang perasaan awak pada saya dulu? Awak ingat tak bila saya cakap, awak mungkin tak akan terima saya kalau awak jumpa saya?,”
Aku mengangguk perlahan. Mana mungkin aku lupa. Gara-gara kata-kata itu, aku merajuk panjang dengan Charming. Charming? Charming atau Encik Firdaus? Sekarang sudah tiada bezanya lagi.
“Apa yang saya takutkan dah pun terjadi. Walau sedalam mana pun cinta awak pada Charming, awak tetap menolak saya, kan? Saya tak faham. Betul-betul tak faham. Kenapa susah sangat awak nak terima saya?,”
“Lupakanlah semua tu Encik Firdaus. Anggap semua tu tak pernah terjadi,”
“Tak mungkin. Sebab itu yang berlaku sebenarnya. Saya sanggup jadi Charming semata-mata ingin menangi hati awak,”
“Saya tak nak cakap pasal ni lagi,”aku bersuara tegas. Memang aku tidak mahu ingat langsung yang selama ini aku bercinta dengan Encik Firdaus di ruang maya .
“Saya tahu awak berasa tertipu. Tapi, awak tahu tak, setiap hari saya diburu rasa bersalah sebab terpaksa menipu awak. Setiap saat. Tapi, saya terpaksa. Awak tidak beri saya banyak pilihan. Seperti yang selalu saya cakap, awak wujudkan tembok penghalang untuk menghalang saya dari mendekati awak. Sehingga saya terpaksa menjadi orang lain, semata-mata untuk mendapatkan cinta awak,”
Aku mengangkat punggung.
“Keputusan saya muktamad. Saya nak berhenti,”ujarku nekad. Sebenarnya aku cuba bertegas dengan diriku sendiri. Risau aku akan termakan dengan bicara indah Encik Firdaus itu. Lebih lama aku berasa di sini, aku yakin, keadaan akan menjadi bertambah rumit. Lebih baik aku pergi sebelum keadaan menjadi semakin teruk. Kalau pun tidak teruk untuk Encik Firdaus dan Mia, tetapi, itu semua pasti akan membuat aku merana. Aku tidak mahu dituduh menjadi punca perpisahan Mia dan Encik Firdaus. Aku juga tidak mahu kecewa seandainya Encik Firdaus memilih Mia dan meninggalkan aku.
“Bagi saya satu alasan kenapa saya perlu lepaskan awak?,”akhirnya Encik Firdaus bersuara dengan nada sedikit berputus asa.
“Sebab saya dah tak boleh lalui semua ini. Semua ini buat saya berasa terseksa. Saya tak sanggup lagi. Saya mahu pergi jauh dari sini dan lupakan semuanya,”
“Termasuk saya?,”
“Terutama Encik Firdaus,”terpacul kata-kata itu, sebelum sempat aku berfikir panjang.
Encik Firdaus mengeluh panjang. Bergerak lemah ke kerusinya. Longlai dia melabuhkan punggung ke kerusi.
“Duduk dulu,”arahnya perlahan. Aku akur. Melihat wajah murung itu, belas rasanya hati ini. Tetapi, bila teringatkan kemesraan Encik Firdaus dan Mia. Juga teringatkan perbualan di antara ibu Encik Firdaus dan ibu Mia, hatiku menangis pilu.
“Saya faham perasaan awak. Awak masih marahkan saya. Awak masih berasa tertipu dengan saya. Kan?,”
Aku diam. Biarlah Encik Firdaus berfikiran begitu. Mungkin itu lebih baik. Padahal sebenarnya marahku pada Encik Firdaus sudah lama hilang. Aku sudah tidak marah lagi. Cuma, aku yakin, jodoh aku bukan dengan Encik Firdaus. Encik Firdaus lebih sesuai dengan gadis seperti Mia. Bukan denganku.
“Beginilah,”
Tepat mataku terpanah ke wajah Encik Firdaus. Ingin mendengar keputusan Encik Firdaus.
“Saya pun tak nak awak stress dengan semua ni. Saya bagi awak masa. I’ll give you some space to think. Saya tak akan terima surat perletakan jawatan ni. 24 hours notice pula tu. Betul-betul mengarut. Saya anggap saya tak pernah terima surat ini,”
Aku termangu. Kata ingin beri ruang untuk berfikir. Tapi, perletakan jawatan aku, dia tolak. Tidak faham betul.
“Janganlah buat muka kasihan macam tu,”
Aku terus memandang wajah lelaki itu tanpa bicara.
“Saya beri awak cuti. Tenangkan fikiran. Selepas dah tenang, awak balik pada saya. Okay?,”
“Tapi, saya nak resign, Encik Firdaus,”
“Tak boleh,”
Aku mengeluh lemah.
“Awak sepatutnya tak boleh masukkan masalah peribadi dalam kerjaya awak,”
“Masalahnya, masalah peribadi saya dah bersangkut-paut dengan kerjaya saya,”balasku lemah.
“Now, tell me,”
“Apa?,”
“Sikit pun awak tak cintakan saya?,”
Aku diam.
“Awak diam. Macam mana saya nak tahu?,”
“Oklah. Saya cuti. Tapi, kalau dah lama sangat saya tak juga datang, Encik Firdaus terima jelah surat perletakan jawatan saya ni, ya?,”aku bersuara sekadar ingin lari dari soalan Encik Firdaus.
Encik Firdaus memandang wajahku tanpa berkelip. Surat perletakan jawatan aku yang dia letakkan di atas meja, diambil. Perlahan-lahan dia koyakkan kertas itu di hadapanku. Aku terkebil-kebil.
“Permohonan ditolak,”ujarnya perlahan sambil mencampak cebisan –cebisan kertas ke dalam tong sampah. Aku kerutkan kening. Encik Firdaus tersenyum lebar. Melihat senyuman itu, rasa geram terselit di hati.
“Tak apa. Softcopy, saya belum delete. Nanti saya print out banyak-banyak. Saya simpan kat meja saya. Kalau Encik Firdaus perlukan nanti, Encik Firdaus ambil saja ya?,”
Senyum Encik Firdaus mati perlahan-lahan.
“Keras kepala. Degil,”
Aku buat muka bodoh. Kata-kata itu sudah terlalu biasa aku dengar. Dari mulut mak. Dari mulut Sharifah. Dari mulut Abang Kamal. Cuma, ini baru kali pertama keluar dari bibir Encik Firdaus.
“Saya bagi awak cuti. Habis cerita. Seminggu. Kalau tak, saya akan datang cari awak,”
Aku mengeluh lemah. Cuti pun cutilah. Tapi, cuti untuk selama-lamanyalah. Encik Firdaus pun bukannya sanggup hendak mencari aku.
“Suka hati Encik Firdauslah,”akhirnya aku mengalah.
“Jangan ingat saya tak tahu apa yang ada kat kepala awak tu. Betul saya cakap, kalau awak tak datang semula dalam tempoh seminggu ni, saya akan cari awak,”
Aku tersenyum kelat. Encik Firdaus terus memandang wajahku.
“Kenapa susah sangat nak dapatkan cinta awak?,”
Aku diam. Susah sangat ke? Hati kecilke bertanya.
“Saya tak akan berputus –asa secepat ini. Saya akan terus cuba,”
Aku tersenyum hambar. Encik Firdaus tersandar ke kerusi menyambung renungannya.

***
Panjang muncung Sharifah sambil matanya menjeling padaku. Aku menggaru kepala.
“Janganlah merajuk,”
“Sikit pun kau tak nak bincang dengan aku ya?,”
“Sebab aku tahu kau mesti tak bagi,”
Sharifah mengeluh panjang.
“Memang aku tak akan bagi. Keputusan yang tidak bijak langsung,”
Aku tersengih. Daripada menjadi manusia bisu, Sharifah sudah mula bercakap. Perkembangan yang positif. Sharifah menolak daun pintu. Dari dalam kereta tadi, gadis itu cuma membisu, apabila aku beritahu aku telah serahkan surat perletakan jawatan kepada Encik Firdaus. Sharifah bergerak lemah ke sofa. Merebahkan diri di situ. Aku pula, terus duduk di lantai sambil meletakkan kedua tangan di sofa, menongkat dagu sambil memandang wajah Sharifah yang masih mencuka.
“Janganlah marah aku. Aku dah tak ada pilihan lain,”
“Ada. Tapi, kau tak nak guna,”
“Apa lagi pilihannya?,”
“Tanya Encik Firdaus, apa sebenarnya hubungan dia dengan Mia. Habis cerita,”
“Ish… tak naklah aku. Malulah aku kalau aku tanya. Nampak sangat aku cemburu. Lagipun, kalau dia cakap, Mia tu bakal isteri dia, macam mana?,”
Sharifah bingkas bangun. Duduk sambil menatap wajahku.
“Kau ni kan… nama saja belajar tinggi-tinggi. Benda macam ni, pun kau tak boleh nak catch up. Tulah.. orang suruh bercinta tak nak. Suruh berkawan dengan lelaki, lari. Sekarang … tengoklah apa jadi,”
Aku kerutkan kening. Apa pula kena mengenanya antara aku tidak mahu ada apa-apa jenis hubungan dengan lelaki sebelum ini, dengan masalah aku dan Encik Firdaus.
“Tak faham ke buat-buat tak faham tu?,”
“Confius sikit,”aku menjawab perlahan.
“Dah sah-sah Encik Firdaus cakap dia sayang kat kau kan? Dia cinta kat kau, kan? Takkan dia nak ambil Mia pula jadi isteri dia? Kan tak logik tu,”
“Mana tahu? Kau juga yang cakap, sekarang ni susah nak cari lelaki baik,”
“Alahai… anak dara. Aku yakin yang tak boleh pakai tu, bukan Encik Firdaus. Ish, aku tak fahamlah. Kenapa kau boleh lepaskan orang sebaik Encik Firdaus? So, apa Encik Firdaus cakap?,”
“Dia koyak resign letter aku, lepas tu campak dalam bakul sampah,”
Bibir Sharifah terukir sakuntum senyuman. Walaupun senyuman itu tidak begitu lebar.
“Bagus,”
“Tapi, aku dah buat sepuluh salinan baru. Aku letak kat dalam laci aku. Agak-agak dia tanya mana aku, kau cakaplah pasal resign letter tu kat dia ya. Takkan dia larat nak koyak semua. At last dia kena terima juga,”
“Argh! Geramnya aku,” Sharifah mendengus sambil menggaru kepalanya. Aku berundur ke belakang. Terperanjat sebenarnya. Emosi pula kawan aku ni.
“Geramlah aku cakap dengan kau ni,”
Aku serba salah.
“Janganlah macam ni, Sherry. Kau kan kawan aku. Sepatutnya kau bagi sokongan pada aku,”
Sharifah menjeling padaku.
“Sekarang apa ceritanya?,”soalnya geram.
“Encik Firdaus bagi aku cuti seminggu. Dia kata, kalau aku tak datang dalam masa seminggu ni, dia akan cari aku. Tapi, aku rasa dia tak akan buat macam tu kot,”
“Kenapa pula?,”
“Yalah. Takkanlah dia serius sampai macam tu sekali. Kan?,”
“Kau tak tahu apa itu cinta, Diya. Dalam cinta, tak ada yang mustahil, tau,”
Aku diam seribu bahasa. Memang betul aku tidak tahu apa itu cinta. Tetapi, aku rasa aku sudah mula mengenalinya. Aku kenal cinta melalui Encik Firdaus.
“Yang aku tahu, cinta tu menyakitkan, Sherry. Aku pula… aku tak sanggup terus menanggung kesakitan tu. Aku rasa sakit sangat bila aku dengar kata-kata mak Encik Firdaus dan mak Mia , malam tadi. Aku rasa sakit sangat bila aku tengok Encik Firdaus genggam erat tangan Mia. Aku rasa sakit sangat melihat mereka gelak gembira bersama-sama. Dan, yang paling buat aku rasa sakit, bila melihat Puan Junaidah memeluk Mia dan Encik Fridaus malam tadi. Aku tahu, dia inginkan Encik Firdaus bersama-sama dengan Mia,”
Sharifah diam. Matanya memandang ke arahku. Pandangannya sudah sedikit berubah. Tidak lagi semarah tadi. Aku tersenyum pahit. Sharifah bergerak ke sebelahku.
“I’m sorry…,”ujarnya perlahan sambil memeluk bahuku.
“Sakit Sherry. Sakit sangat kat sini,”luahku perlahan sanbil tangan aku letakkan di dadaku. Sharifah menarikku ke pelukannya. Dan, aku biarkan air mataku menitis di bahu Sharifah.
“Aku faham perasaan kau. Tapi, kau patut bersuara. Patut dapatkan kepastian daripada Encik Firdaus,”
“Aku malu. Aku malu nak tanya dia tentang semua tu. Aku takut dia betul-betul tak serius dengan aku,”
“Itulah masalahnya. Bukan cinta yang buat kau sakit. Tapi, sikap kau yang buat kau jadi sakit macam ni,”
“Aku cuma nak pergi sejauh mungkin dari hidup Encik Firdaus. Mungkin perlahan-lahan aku boleh lupakan dia,”
Sharifah meleraikan pelukannya. Memandang wajahku sambil kedua tangannya memegang bahuku.
“Aku tak nak cakap apa-apa lagi. Aku harus hormati keputusan kau. Tapi, bukan senang nak lupakan cinta. Sebab, cinta bukan untuk di lupakan. Cinta untuk dipupuk. Kalaupun, tak menjadi, masih akan tertinggal di sini, sebagai kenangan,”Sharifah bersuara sambil jari telunjuknya diletakkan di dahi.
“Aku akan cuba padamkan kenangan itu,”
Sharifah mengeluh panjang sambil menjungkit bahu.
“Kau ni, memang degil. Terlalu degil. Kau nekad membenci Abang Kamal dulu. Bertahun-tahun kau membenci dia. Sekarang kau nekad tinggalkan Encik Firdaus. Kasihan Encik Firdaus. Aku yakin, Encik Firdaus memang ikhlas cintakan kau. Apa yang kau perlukan cuma satu saja. Keberanian untuk kau rungkaikan tanda tanya siapa Mia di hati Encik Fridaus. Itu sahaja. After that, he’ll be yours. Trust me,”
Aku cuma tersenyum hambar. Keberanian itu yang aku tidak ada.
“Terima kasih sebab kau faham diri aku,”aku bersuara tanpa memberi sebarang reaksi pada kata-kata Sharifah.
“Tak. Sebenarnya aku langsung tak faham dengan diri kau. Aku rasa, kaulah satu-satunnya gadis dalam Malaysia ni, yang menolak lelaki sebaik Encik Firdaus. Jangan menyesal, dahlah,”
“Kita serahkanlah semuanya pada takdir,”aku cuba memujuk Sharifah.
“Berserah pada takdir, tanpa sebarang usaha, pun tak guna juga,”
“Berusaha sekuat mana pun, kalau ditakdirkan dia memang bukan untuk kita, pun tak guna juga. Dia tak akan jadi milik kita pun,”
Sharifah merengus marah.
“Lantak kaulah. Ada saja jawapannya. Baik aku pergi mandi,”
“Aku nak packing barang. Esok aku nak balik kampung,”
Sharifah menjeling sambil berlalu. Aku pula tersenyum kecil sambil melangkah malas ke bilikku. Serahkan pada takdir? Mungkin itu yang sebaiknya.

****

12 comments:

Anonymous said...

sedihnya..memang betul cinta buat kita rasa segalanya. Cinta buat kita tahu segala jenis perasaan..tahniah and well done!

Yuyun said...

ciannye en.firdaus
tiya keras sgt,should be a lil mellow
hehehe..tak sabar nak tunggu new entry..cepat tau kak hanni..=)

namasayatihah said...

yup2...

luv does hurt...sumtime ase cm xnk je syg kt org..but when we luv sum1 we hav 2 endure everything kn..even to b hurt by our luv ones...

hanni pas raye abeskan sume ey...mekaseh....

adaibrahim said...

akak,sedihnyeeeeeeeeee

Unknown said...

cuke cecangat citer ni..
akk cambung la cecepat erk..
x sabar nak tahu endingnyer..
ok..
all the best kak hani..
=)

Anonymous said...

alamak...5 to go meh? rasa mcm x nk u end it up la...best! hehehe... ~QAIREEN~

Anonymous said...

dah nk abis adah ker??bestla cite nie...xsbr nk tunggu cite yg sterusnyer...

Anonymous said...

psl ape diberhentikan sementara waktu.. cite nie best sgt2... x sbr nak tggu sambungannya.....

Anonymous said...

sambung cpt yd kak hanni...xsabar nk tunggu kesudahan cite ni...

Anonymous said...

sy nk tau ksah lepas nie..
cepat la mne bab 42
x sbar nk bce ending dia..

Arnizah said...

wuaa~ sedih..kuar dah air mata ku ini..hehe.. bah..cepat lah upload g.. nda sbar lah mo tahu cerita seterusnya.. huhu ^^

nurul afika said...

cita nie mmg dah xda sambungan yeh..xjumpa pn~ :(