Friday, September 26, 2008

Biar YM Yang Bicara 39

[Lupa nak cakap. Tema pakaian, tradisional. Ok? Nanti saya jemput]
Aku mengeluh panjang sambil berbaring ke katil. Telefon aku letakkan di sebelahku.
“Kenapa pula ni?,”Sharifah bertanya dengan muka hairan.
“Kau bacalah sendiri message tu,”aku bersuara lemah. Baju tradisional? Mana aku ada baju tradisional. Yang ada pun, baju kurung. Seperti tidak sesuai pula untuk di pakai ke majlis sebegini. Sharifah mencapai telefon bimbitku.
“Lupa nak cakap. Tema pakaian, tradisional. Tradisional?,”
“Ha ah. Dah tu macam mana? Aku pakai baju kurung ke?,”
Sharifah mengerutkan muka. Buat –buat berfikir.
“Baju kurung banyaklah aku ada. Tapi, sesuai ke kalau nak pakai baju kurung?,”soalku lagi, apabila melihat Sharifah terus membisu.
“Eh, tak berapa sesuailah. Simple sangat,”cepat-cepat Sharifah menjawab. Aku mengerling.
“Dah tu?,”
Sekuntum senyum yang cukup lebar, terukir di bibir Sharifah. Aku pandang dengan pandangan yang penuh curiga. Melihat senyuman itu, membuat aku gerun. Sungguh menakutkan.
“Apa? Apa yang ada kat dalam kepala kau tu?,”
“Adalah. Cepat ke sini. Aku make up kau dulu. Lepas tu, baru aku cakap,”
Aku bangkit. Menghadap muka Sharifah. Sharifah mula membuka kotak harta karunnya. Aku pula, terus sabar, menunggu wajahku siap diconteng dek Sharifah.
“Cakaplah. Apa idea kau tu? Bukan main jahat lagi aku tengok senyuman kau,”
“Diamlah. Nanti aku cakap. Sekarang ni, diam. Aku tak boleh concentrate kalau kau terus pot pet pot pet,”
“Oklah,”jawabku lemah.
“Aku nak buat muka kau nampak klasik sikit. Biar padan dengan apa kau nak pakai nanti,”
“Lantak kaulah, Sherry. Kau cakap pun, bukannya aku tahu. Bab ni, kau yang pakar. Jadi aku diam saja,”
Sharifah tersengih sambil menyapu blusher ke pipiku. Nasib baik aku ada Sharifah. Kalau tidak, tidak merasa aku solekan yang cantik-cantik sebegini.
“Dah siap belum? Aku tengok cermin jap ya,”
“Belum. Jangan nak mengada. Jangan mengada nak tengok cermin. Dah siap semuanya baru kau tengok cermin,”
Aku mengeluh sambil meriba tangan.
“Yes, Mem,”
Sahrifah tersengih sambil terus leka menyambung kerjanya.
“Cepatlah. Dah sakit leher aku ni. Asyik mendongak dari tadi,”aku mula merungut. Terasa sudah lama aku menadah muka pada Sharifah.
“Sikit je lagi,”
Aku menggaru kepala yang tidak gatal. Bosan sebenarnya.
“Ok. Dah siap. Tapi, kau jangan mengada nak tengok cermin ya. Aku keluar kejap. Kau duduk sini. Jangan bergerak ke mana-mana,”
Aku mengangguk. Sharifah berlari keluar. Sempat berhenti di pintu bilikku.
“Jangan bergerak,”ujarnya sekali lagi.
“Yalah. Aku tak bergerak. Aku duduk je kat sini,”
Sharifah tersenyum sambil menyambung lariannya. Aku menggeleng perlahan. Lucu dengan tingkah Sharifah. Belum sempat aku membetulkan pinggang yang terasa lenguh, Sharifah sudah muncul semula di muka pintu. Sedikit termengah-mengah.
“Cepatnya,”
Sharifah melangkah ke arahku sambil menghulurkan kotak yang sederhana besar padaku.
“Apa ni?,”
“Kau pakai sajalah,”
Aku kerutkan kening. Perlahan aku membuka kotak ditangannku. Baju kebaya nyonya berwarna hitam bersama sulaman bunga berwarna merah.
“Kebaya?,”soalku terkejut. Betul tekaan aku. Senyuman Sharifah memang menakutkan. Dan apa yang dia beri, juga menakutkan. Aku kena pakai kebaya? Tak mahu!
“Ya. Pakailah,”
“Tak naklah aku. Aku tak suka pakai kebayalah,”
“Dah tu, kau nak pakai apa?,”
“Baju kurung pun, kira oklah,”jawabku perlahan.
“Jangan nak mengada. Pakai baju ni. Aku arahkan kau pakai baju ni. Kalau kau kawan aku, kau mesti pakai baju ni,”
Amboi! Siap bagi arahan. Aku tersenyum lucu. Lebih lucu melihat wajah Sharifah yang cukup serius.
“Cantik sangatlah. Sayang aku nak pakai,”
“Sebab cantiklah aku suruh kau pakai,”
Aku mengeluh perlahan.
“Yalah. Aku pakai,”
“Bagus. Cepat cuba,”Sharifah bersuara sambil menarik aku dari katil. Menolak aku ke bili air. Aku bergerak malas. Pintu bilik air, aku tutup perlahan. Membelek seketika kebaya nyonya milik Sharifah. Seperti biasa, bab melaram, serahkanlah pada Sharifah.
“Cepatlah,”
“Yalah,”balasku sambil menukar pakaian dengan agak tergesa-gesa. Terasa sedikit kekok apabila kebaya itu melekat di tubuhku. Pertama kali seumur hidupku, aku kenakan kebaya ke tubuhku.
“Dah ke belum?,”
“Dah,”perlahan aku membuka pintu bilik air sambil menelek kebaya di tubuhku. Sedikit longgar di pinggang.
“Macam longgar sikit ya?,”soalku sambil memandang wajah Sharifah yang sedang menggosok-gosok dagu sambil meneliti aku dari atas ke bawah.
“Hmm… sebab pinggang kau kecil. Tak apa, biar aku jahit sikit kat pinggang tu. Kau buka semula,”
“La… tak payahlah. Oklah macam ni pun. Buat susah kau saja,”
“No…No…No…, take off. Aku nak jahit kejap,”
Aku cuma menurut. Masuk semula ke bilik air untuk menukar baju. Selasai memakai semula T-shirt hitamku, aku keluar dari bilik air. Kebaya aku hulurkan pada Sharifah.
“Aku jahit sekejap. Tak lama pun,”
Aku diam sambil melangkah perlahan-lahan ke arah katil. Memerhati Sharifah menyelongkar laciku. Mencari jarum dan benang.
“Terima kasih, Sherry. Nasib baik kawan aku sorang ni, suka melaram, boleh juga bagi aku pinjam baju,”aku bersuara sambil memandang Sharifah yang tekun menjahit bahagian pinggang kebayanya.
“Tak rosak ke kebaya kau nanti?,”soalku lagi.
“Tak adalah. Aku cuma jahit jelujur. Nanti senang nak buka semula jahitannya,”
Aku tersenyum. Terselit rasa kagum pada Sharifah.
“Bagus betullah kau ni. Masak pandai. Rajin. Menjahit pun pandai,”
Sharifah menjeling.
“And, one more thing. Kenapa ya, beria-ia sungguh kau tolong aku ni?,”soalku sambil membelek kain batik yang aku pakai. Ketat. Menyukarkan langkahku.
“Kau nak tahu?,”soal Sharifah tanpa memandangku.
“Naklah,”
“Sebab, bukan senang nak tengok kau melaram macam ni. Susah sangat. Jadi, sesekali kali, kau terpaksa pakai cantik-cantik macam ni, memang aku suka nak cantikkan kau lagi. Lagipun, kau kan nak pergi jumpa bakal mak mertua,”
Aku mencebik.
“Ok. Dah siap. Cuba pakai balik,”
“Sekejapnya…,”
“Cepatlah pergi tukar,”gesa Sharifah.
“Yalah,”
Dan, dengan susah payah aku kembali melangkah ke bilik air. Sekali lagi berganti pakaian. Selesai kancing semua butang, aku pandang tubuhku seketika. Sedang-sedang elok.
“Ok?,”soalku sebaik melangkah keluar dari bilik air.
Sharifah tersenyum lebar.
“Perfect,”
“Boleh tengok cermin sekarang?,”
“Tak boleh. Aku nak sanggul rambut kau dulu,”
Aku mengeluh lemah. Mata aku kerling pada jam loceng di atas meja kecil bersebelahan katilku. Hampir pukul lapan.
“Sempat ke? Dah dekat pukul lapan ni,”
“Sempat. Kau duduk diam. Biar aku yang uruskan semuanya,”
Aku menurut tanpa banyak bicara. Tekun menunggu kerja Sharifah siap. Sharifah bergerak ke hadapanku. Melihat wajahku sambil membetulkan rambutku dengan sikat. Kemudian bergerak ke kotaknya tadi. Selendang berwarna merah, dikeluarkan.
“Laa… Nak kena pakai dengan selendang ke?,”soalku dungu.
“Yalah. Barulah perfect,”Sharifah menjawab sambil meletakkan selendang itu di bahuku.
“Done. Sekarang kau boleh tengok cermin,”
Aku tersenyum. Inilah saat yang aku nantikan. Cepat-cepat aku bangun. Hampir-hampir tersungkur apabila langkahku terhalang dek kain yang ketat. Sharifah tergelak.
“Hati-hatilah,”
Aku diam sambil terus bergerak ke cermin. Melihat pantulan diriku sendiri. Sharifah tersenyum puas di sebelahku.
“Cantik! Cantik kau pakai kebaya. Kalau masuk pertandingan ratu kebaya, memang tempat pertama,”gurau Sharifah sambil tersengih. Aku jelirkan lidah. Ada pula ratu kebaya? Sekali lagi aku pandang cermin sambil betulkan selendang yang asyik terlondeh ke lengan. Sharifah mencapai jarum peniti lali sematkan selendang ke bahuku. Aku tersenyum. Sekali lagi memadang cermin sambil membelek-belek kebaya yang dipakai.
“Ha ahlah, Sherry. Cantik pula aku tengok aku malam ni,”aku berseloroh sambil terus memandang cermin.
“Lepas ni, aku nak beli kebaya banyak-banyak,”
“Uwek! Perasan pula dia,”
Aku tergelak kecil. Sharifah bergerak ke katilku. Melabuhkan punggung di situ. Tangannya mencapai satu kotak kecil yang berbalut cantik.
“Apa ni? Apa kau bagi kat mak Encik Firdaus?,”
Aku menggeleng kepala sambil meneliti solekanku di cermin.
“Tak tebal sangat ke make up aku ni, Sherry? Lipstick ni, pula… kenapa merah sangat?,”
“Kenalah dengan baju dan gaya kau malam ni. Kan cantik tu. Macam heroin Hindustan pakai kebaya,”Sharifah menjawab sambil tergelak kecil. Aku mencebik, kemudian berpaling menghadap gadis itu.
“Cepatlah cakap, apa kat dalam ni?,”sekali lagi Sharifah bertanya sambil membelek kotak di tangannya.
“Aku tak tahu..,”jawabku sekali lagi. Kening Sharifah sudah mula berkerut.
“Kedekut. Dengan aku pun nak berahsia,”
“Laa.. Tak percaya pula. Bukan aku yang beli. Petang tadi, Encik Firdaus yang bagi kat aku. Aku tak nak ambil, dia paksa pula,”
“Wah! Baiknya dia. Beruntung kau Diya,”
Aku diam. Cuma mataku sesekali melekat pada jam loceng di atas meja. Tiba-tiba pula terasa berdebar.
“Kenapa? Nervous ke?,”
Aku tersenyum kecut.
“Rileks lah,”
“Aku seganlah. Mesti ramai orang kat sana nanti,”
Sharifah tersenyum.
“Kau rileks aje. Kejap aku pergi ambil air suam. Kau minum, biar tenang sikit,”Sharifah bersuara sambil melangkah keluar. Aku mengeluh panjang. Dalam aku sedang marah pun, Encik Firdaus masih berjaya membuat aku akur pada permintaannya. Sekuntum senyum hambar terukir di bibir. Perlahan-lahan aku melangkah ke katil, lalu mencapai hadiah yang Encik Firdaus beri padaku petang tadi.
“Awak dah ada hadiah ke?,”
Aku menggeleng.
“Balik nanti, saya singgah beli kat mana-mana kot,”aku bersuara
“Nah,”
“Apa ni?,”
“Ambil sajalah. Bagi kat mummy nanti,”
“Tak naklah. Apa benda ni?,”
Encik Firdaus menarik tanganku sambil meletakkan kotak berbalut indah di telapak tanganku.
“Berapa ni?,”
“Satu,”
“Maksud saya, berapa harganya ni?,”
“Tak ternilai..,”jawab Encik Firdaus sambil tersenyum panjang.
“Tak naklah. Kalau mahal sangat, macam mana saya nak bayar?,”
“Ada saya suruh awak bayar?,”
Aku pandang wajah Encik Firdaus.
“Tak naklah,”
“Ambil. Pukul lapan saya jemput kat rumah. Oklah. Saya nak keluar sekejap. Anything, call me,”
“Aik. Sejak bila, Encik Firdaus nak saya call ni? Selalunya tak bagi call. Semuanya main SMS saja,”
“Sejak rahsia saya dah pecah,”selamba Encik Firdaus menjawab. Aku cuma menjeling. Encik Firdaus terus berlalu sambil tersengih panjang.
“Jangan lupa. Pukul lapan,”sempat dia berpesan sebelum sempat aku menolak.
Pukul lapan? Cepat-cepat aku memandang jam sekali lagi. Hampir lapan suku. Dan, Sharifah, terus hilang. Kata sekejap. Aku mencapai tas tangan hitam. Ingin keluar ke ruang tamu. Aku perlukan ruang yang lebih luas untuk tenangkan perasaan gemuruh ini. Dan, sekali lagi aku hampir tersungkur.
“Sherry! Ini yang aku malas ni. Asyik nak tersungkur saja,”aku menjerit geram.
“Kau ni. Jalanlah pelan-pelan. Langkah macam nak panjat pokok, mahu tak tersungkur,”Sharifah menjawab dari luar. Dengar rupanya.
“Kalau macam ni, baik aku tukar baju lain jelah. Kain ni, sempit sangatlah,”
“Kain pula disalahkan. Tak ada cacatnya kat kain tu. Cuba jalan ayu sikit, selesailah masalahnya,”
“Kalau macam nilah, aku rasa malam ni, mesti ada orang tersungkur atas birthday cake ni,”aku bersuara sambil membuka pintu bilik. Tergamam seketika apabila kata-kataku disambut dek gelak lelaki. Cepat aku mengangkat muka. Encik Firdaus tercegat di sebelah Sharifah. Sharifah tersengih. Aku pula, saat itu, kulihat Sharifah cuma sebesar semut. Ikutkan hati, mahu saja aku tenyeh sampai hancur. Pasti Encik Firdaus mendengar setiap percakapanku tadi.
“Awak pegang saya kuat-kuat, tak adalah sampai tersungkur atas cake,”Encik Firdaus bersenda. Aku membuang pandang. Mengatur langkah demi langkah ke arah Encik Firdaus dan Sharifah.
“Ha… Macam tulah. Mana ada tersungkur?,”puji Sharifah sambil tersenyum. Aku mencemik.
“Nak pergi sekarang ke, Encik Firdaus?,”soalku sambil memandang wajah Encik Firdaus. Diam. Cuma matanya tidak berkelip memandangku. Aku pandang Sharifah. Sharifah tersenyum panjang sambil mengangkat kening. Sekali lagi aku pandang Encik Firdaus.
“Encik Firdaus...,”
Aku melambai tangan di hadapannya. Tiada reaksi. Kena sampuk ke majikan aku ni? Melihat renungannya yang bagai tidak bertepi, wajahku pula terasa kebas semacam. Malu!
“Encik…,”sekali lagi aku bersuara. Masih juga membisu seribu bahasa. Sudahnya aku mencapai gelas di tangan Sharifah. Sharifah sedikit terkejut dan terpinga-pinga. Sebelum sempat dia bertanya, aku celupkan jariku ke dalam gelas. Jari yang basah, aku renjis ke wajah Encik Firdaus. Encik Firdaus tersentak. Aku tersengih.
“Tidur ke?,”soalku bersahaja. Encik Firdaus memandang wajahku dengan riak yang sedikit geram.
“Nasib baik awak dah siap. Kalau tak, memang saya campak awak dalam tub mandi,”ujarnya sambil menyapu titis air yang melekat pada wajahnya. Aku tersenyum sambil Sharifah menggeleng perlahan.
“Boleh pergi sekarang?,”soalku untuk kesekian kalinya. Encik Firdaus tersenyum manis.
“Ok,”
“Eh. Kejap,”Sharifah bersuara tiba-tiba, sambil berlari ke biliknya. Aku kerutkan kening. Perlahan aku melangkah ke arah rak kasut. Sepasang kasut tumit tinggi aku keluarkan.
“Awak cantik sangat malam ni,”perlahan suara Encik Firdaus menikam telingaku. Aku mengangkat muka. Bertentang mata dengan Encik Firdaus yang tersandar di pintu sambil merenungku. Aku kehilangan kata-kata. Cuma tersenyum. Itupun antara nampak tidak nampak. Tidak tahu bagaimana ekspresi yang harus aku pamerkan, bagi menanggapi pujian itu.
“Cantik sangat,”sambung Encik Firdaus bersama renungannya yang redup.
“Ok. Pandang sini,”
Serentak aku dan Encik Firdaus memandang ke arah Sharifah. Serentak itu juga cahaya yang silau menikam wajah kami. Sharifah tersengih bersama kamera digitalnya.
“One more snap. Duduk dekat-dekat sikit,”
Aku termangu-mangu mahu menolak, tetapi, Encik Firdaus dengan cukup santai bergerak ke sebelahku. Aku jelirkan lidah tanda protes.
“Alaa… kau ni, Diya. Serius sikit. Satu lagi. Romantik punya,”
“Ok,”Encik Fridaus menjawab bersama senyuman yang cukup lebar. Aku diam di sebelahnya. Sharifah tersenyum sambil mengangkat ibu jari tangannya. Tiba-tiba terasa tangan Encik Firdaus melingkari pinggangku. Membuat aku terkejut. Pantas mataku memandang ke arahnya. Dia tersenyum. Kacaknya!
“Pandang kamera,”
Bagai dipukau, aku mengikut.
“Ok, bagus,”Sharifah bersuara girang. Aku pula, sudah berpeluh di dalam rangkulan Encik Firdaus. Bagai memahami perasaanku yang tidak menetu saat itu, Encik Firdaus meleraikan pelukannya di pinggangku. Aku menarik nafas lega.
““Kami pergi dulu, Sherry,”
Sharifah tersenyum di pintu. Sebaik kami melangkah keluar, perlahan dia menutup pintu.
“Shall we?,”soal Encik Firdaus lembut. Aku cuma mengangguk. Sudah tidak mampu bersuara lagi.
“Good. Mungkin mummy tengah tunggu kita sekarang,”
Aku mengangguk lagi
“Hadiah? Ada bawa?,”
Angguk lagi.
Encik Firdaus mengerutkan kening.
“Jadi burung belatuk pula?,”
Aku mengangguk. Encik Firdaus tersenyum.
“Kahwin dengan saya?,”
Juga aku mengangguk. Eh?! Kahwin? Encik Firdaus tergelak. Mukaku sudah merah menyala. Aku menjeling marah sambil menarik muncung. Encik Firdaus tergelak lagi sambil terus mengamati wajahku.
“Saya tak nak kehilangan awak Tiya,”suara Encuk Firdaus tiba-tiba berubah serius.
“Kalau macam tu, baik Encik Firdaus diam. Kalau tak…,”
“Yalah. Saya tak cakap apa-apa lagi. Kan, tak pasal-pasal ada surat resign atas meja saya, esok,”
Aku senyum sambil melangkah beriringan dengan Encik Firdaus

****

10 comments:

Anonymous said...

heheheh bestnyaaa..tiada yg best melain best2 belaka...

Anonymous said...

tiya..tiya..cepat2 la ngaku dh trima en firdaus a.k.a charming...
k.hanni buat sy t'sengih sndiri la.. as usual gud job!

atashinci said...

ala knape pendek sgt....
keje bnyk xsiap gi, report nk anta tpi leh smpt bce BYMYB.....hehehe
hanni cpt2 smbung.....yer
harp2 hri isnin dh the end....
x sggup dh hari2 dlm penntian....tggu n3

Anonymous said...

hanni, best!!! best macam selalu. tulislah byk sikit utk mengubat rindu sebelum cuti raya ni. Anyway, thanks for new entry....muahh...sayang hanni!!!

aku said...

Akk hanni,thx coz upload smpai ke siri 39..heh..thx!

btw,ada brp siri novel nih?40?45?

namasayatihah said...

hanni........
bile nk abes nih???
da xsaba nk tau ending....
hohohoho...

neway....
camat ari raye k hanni......

pas raye make sure upload byk2 sket...hehs...

nora said...

Salam Hanni

Wah mabelesnye... suka la banyak n3 ini... selalu jadi pengunjung senyap tetapi hari ni terasa nak leave komen plak.. gud job

hannykimiey said...

allo hanni dah la nak cuti rayerr ni...tak senang bercuti nnt..ayik tringat en firdaus n tiya ni...hope dpt upload semua la...heheh slmt ari rayer..

Anonymous said...

.k.hanni kalau bleh tlong abiskan before raya ek..
..bez cter nii..
.xcited sgt tunggu penghujungnya..

Anonymous said...

k.hanniiiiiii...bestnye....ske sgt cite ni..evriday bke intenet nk tgk ada smbungan ke x..heheheheh..dh la hero die name firdaus...remind me bout sum1 specel in my life once..cpt2 la upload lg k.hanni...

camat ari raye!!! love u k.hanni...