Sunday, September 28, 2008

Biar YM Yang Bicara 40

“Awak tahu tak?,”
Aku menoleh. Melihat senyum yang mekar di bibir Encik Firdaus. Perlahan Encik Firdaus mematikan enjin keretanya. Aku sabar menunggu patah bicara yang ingin lelaki itu suarakan.
“Kalau bukan disebabkan malam ni, birthday mummy, saya tak akan bawa awak ke sini,”
Kalau bukan disebabkan malam ini ada sambutan ulangtahun kelahiran Puan Junaidah, aku juga tidak akan berada di sebelah Encik Firdaus. Aku tidak mahu terus berada hampir dengan lelaki ini.
“Awak dengar tak?,”
Aku mengalihkan pandangan ke luar. Melihat halaman rumah Encik Firdaus yang terang benderang. Perlahan aku membuka membuka pintu kereta.
“Tiya…,”
Aku menoleh.
“Awak dengar tak?,”
“Dengar… Kalau tak nak bawa saya ke sini, Encik Firdaus nak bawa saya ke mana?,”soalku acuh tidak acuh.
“Jauh dari sini. Satu tempat yang ada, cuma kita berdua saja. Awak dan saya,”
Aku tersenyum kecil. Nampaknya Encik Firdaus sudah mula menggoda lagi.
“Jomlah,”aku bersuara. Encik Firdaus kelihatan sedikit terganggu. Namun, dengan lemah dia mengangguk. Perlahan juga dia membuka pintu kereta. Aku melangkah keluar. Melihat sekeliling. Nampaknya tidaklah begitu ramai jemputannya. Atau mungkin masih terlalu awal untuk majlis bermula? Aku pandang jam di tangan. Hampir pukul sembilan.
“Memang mummy tak jemput ramai sangat. Cuma teman-teman rapat saja,”Encik Firdaus bersuara di sebelahku. Aku sedikit tersentak.
“Jom.”ajaknya sambil menarik tanganku. Aku menurut. Melangkah tenang di celah-celah manusia yang tidak aku kenali. Berbalas senyum pada yang sudi melemparkan senyum padaku. Atau… sebenarnya senyum itu untuk Encik Firdaus? Entah. Aku pun tidak tahu.
“Puan Junaidah, mana?,”Soalku sambil memandang wajah Encik Firdaus. Ish! Lelaki ni. Masih belum puas lagi ke menelek wajahku? Aku menarik muka, membuat Encik Firdaus tersenyum lebar.
“Cantik sangat. Tak puas pandang,”Encik Firdaus bersuara, seolah-olah mendengar rungutanku di dalam hati. Aku buat-buat tidak dengar.
“Angah!,”
Aku mengangkat muka. Melihat Farid yang melambai sambil mengatur langkah ke arah kami.
“Mummy mana?,”
Farid tersengih sambil memandangku. Aku tersenyum. Mengangguk perlahan tanda menyapa.
“Angah!,”
“Angah!,” sekali lagi Encik Firdaus bersuara. Tetapi, kali ini bersama satu ketukan di dahi Farid.
“Aduh! Sakitlah Along,”
“Along tanya… mummy mana?,”
“Cantik Adiya malam ni,”
Aku tersenyum. Encik Firdaus sudah berkerut kening.
“Angah! Mummy mana?,”soalnya sekali lagi. Kali ini dengan nada geram.
“Kat dalam. Dengan adik kot,”
“Adik? Jadi ke adik balik? Kata tak boleh balik,”
“YMlah. Pergilah dalam. Adiya, mari sini. Duduk dengan saya,”Farid bersuara sambil tersenyum lebar. YM? Puan Junaidah pun berYM? Aku tersenyum kecil.
“Banyak cantik. Jangan harap. Come, Tiya,”selamba Encik Firdaus menarik tanganku. Meninggalkan Farid yang termangu-mangu. Melangkah masuk ke ruang tamu yang sudah dihias cantik.
“Wah! Cik Adiya. Cantiknya…,”suara memuji dari belakang, membuat aku berpaling. Tini tercegat sambil tersenyum lebar. Aku turut tersenyum.
“Tak adalah. Macam-macamlah awak ni,”aku menjawab dengan nada sedikit segan apabila dipuji begitu. Tini tersenyum lagi sambil berlalu. Encik Firdaus turut tersenyum. Menyambung semula tarikan tangannya yang terhenti. Perlahan dia menolak pintu bilik.
“Mummy..,”
Aku menjenguk. Melihat Puan Junaidah leka di hadapan laptop.
“Fir... Eh, Adiya? Dah sampai pun. Come here,”
Aku tersenyum sambil melangkah merapati Puan Junaidah.
“Selamat hari lahir, aunty,”aku bersuara sambil mengucup tangan Puan Junaidah. Puan Junaidah tersenyum senang.
“Terima kasih. Duduk sini,”
Aku melabuhkan punggung di kerusi bersebelahan dengan Puan Junaidah. Puan Junaidah tersenyum panjang. Aku memandang hairan. Encik Firdaus pula, dengan cukup selamba bertenggek di lengan kerusi yang aku duduki, sambil tangannya memegang belakang kerusiku.
“Why, mummy? Senang hati nampak?,”
“Bacalah apa adik tulis tulis ni. Tengok muka dia tu,”Puan Junaidah bersuara sambil jarinya ditunjuk ke arah webcam pada desktop. Serentak aku dan Encik Firdaus pandang. Seorang gadis comel melambai-lambai.
“Mummy… sape kat sebelah Along tu? Cun giler,”Encik Firdaus membaca kuat apa yang tertulis pada window Yahoo! Mesenger. Membuat wajahku membahang. Sempat pula dia mengangkat ibu jari pada adik perempuannya. Puan Junaidah tergelak senang. Aku tersenyum segan. Tangan mula hendak menggaru kepala. Pantas jari Encik Firdaus menjentik tanganku. Aku mendongak sambil kerutkan kening. Encik Firdaus pula tunduk memandangku sambil tersenyum senang.
“Nanti rosak sanggul cantik awak ni,”
Aku menjeling. Kembali fokuskan pandangan pada window kecil milik adik Encik Firdaus.
Mummy: Mummy nak ke depan ni. Adik jaga diri tau.
Iecha_cun: Ok mummy. Happy besday. Kiss pipi kanan. Kiss pipi kiri. Love you very
much. Kim salam kat akak cun.
Aku tersenyum lagi. Puan Junaidah turut tersenyum sebelum menutup window Yahoo! Mesengernya. Perlahan dia menoleh ke arahku. Aku tersengih sambil mengangkat punggung bersama-sama dengan Encik Firdaus yang menyelit di sebelahku.
“Betul cakap adik. Adiya cantik betul malam ni,”Puan Junaidah bersuara sambil tersenyum mesra. Dan aku, memang aku cukup suka melihat senyumam Puan Junaidah. Nampak sungguh ikhlas dia lemparkan senyuman itu. Bukan berpura-pura.
“Tak adalah aunty. Cuma lain sikit daripada biasa kot,”aku bersuara sambil tersenyum malu. Kurang selesa sebenarnya menerima pujian demi pujian. Puan Junaidah cuma tersenyum sambil menarik tanganku. Aku pula, sekadar menurut. Layanan Puan Junaidah mesra seperti selalu. Membuat aku tidak terasa asing berada di dalam keluarga itu.

*****
Tepukan gembira mengiringi Puan Junaidah meniup lilin di atas pulut kuning yang dihias cantik. Tuan Rashid tersenyum lebar di sisi isterinya itu.
“Happy birthday, yang,”
Puan Junaidah tersenyum.
“Terima kasih, bang,”
Yang? Aku terkebil-kebil. Romantiknya pasangan suami isteri ini. Panggilan sayang masih melekat walaupun sudah di usia emas.
“Tiya…,”
Aku menoleh ke arah Encik Firdaus yang dari tadi tidak berenggang langsung denganku.
“Ada apa?,”
“Tak ada apa-apa. Saja suka panggil nama awak,”
Aku membuang pandang. Mata kembali teralih pada Puan Junaidah dan Tuan Rashid. Melihat Puan Junaidah menyuapkan pulut kuning ke mulut Tuan Rashid. Bahagianya. Memang keluarga Encik Firdaus kelihatan sungguh bahagia di mataku.
“Fir,”
Aku menoleh. Mia tersengih di sebelah Encik Firdaus. Cantiknya dia. Kebaya moden berwarna ungu gelap berjaya menyerlahkan kulitnya yang putih melepak. Cantiknya Mia. Encik Fridaus turut menoleh ke arah Mia.
“Yes. Apa dia?,”
Mia kerutkan kening sambil menarik muncung.
“Lupa ke?,”soalnya sedikit geram. Encik Firdaus tergelak. Dan, bencinya aku mendengar gelak itu.
“Mana ada lupa? Saja buat you suspen,”
Mia mencebik. Mukanya yang mencuka membuat dia bertambah jelita pula. Sakitnya hati aku. Kenapa ni? Kenapa aku terus berperasaan begini?
“Jomlah,”Mia bersuara sambil menarik tangan Encik Firdaus. Cepat-cepat aku alihkan pandangan ke tempat lain. Melihat jemari mereka yang bertaut, tiba-tiba ada rasa ngilu yang mencucuk di hati.
“Ok. Tiya, duduk dulu ya. Saya ada hal sekejap,”
Aku mengangguk perlahan. Encik Firdaus dan Mia bergerak meninggalkan aku sendirian. Aku mengeluh perlahan. Melangkah menghampiri Puan Junaidah. Ingin sama-sama melihat dia membuka hadiah hari lahirnya.
“Tengoklah tu. Suka saya tengok mereka berdua tu,”
Langkahku terhenti di belakang Puan Junaidah. Kata-kata seorang wanita anggun bersama Puan Junaidah, membuat diam di situ. Puan Junaidah tersenyum.
“Harap-harap kali ni, jadilah ya?,”
“Entahlah Puan Sri. Saya tak berani nak cakap lebih-lebih,”
“Saya nak tengok sangat anak dara saya tu bersanding dengan Firdaus,”
Lemah segala anggota badanku mendengar kata-kata itu. Jadi, wanita anggun ini, ibu Mia?
“Mereka kan dah berpisah, Puan Sri,”
“Itu saya tahu Jun. tapi, awak tak tengok ke? Sekarang ni, bukan main rapat lagi mereka berdua. Agaknya mereka dah berbaik kot,”
Puan Junaidah tergelak halus.
“Entahlah. Saya pun tak tahu, Puan Sri. Fir pun… tak ada cakap apa-apa dengan saya. Kita serahkan pada merekalah. Kalau ada jodoh, adalah. Nanti, kalau kita paksa-paksa, lain pula ceritanya,”
“Saya faham. Saya pun tak nak paksa. Tapi, pelik rasanya. Dulu bukan main mereka bercinta. Tup-tup, Mia cakap dah putus. Hampa betul hati saya masa tu Jun. Puas saya tanya Mia apa sebabnya. Mia tak nak cakap. Tapi, bila tengok mereka dah mesra macam dulu balik, lega sikit hati saya. Harap-harap tak adalah saya hampa sekali lagi,”
Aku kaku di situ. Pedihnya bicara yang aku dengar ini. Teramat pedih.
“Attention please…,”
Suara Encik Firdaus mengganggu mindaku yang sudah mula menyusun cerita-cerita sedih. Semua mata kini terarah pada Encik Firdaus yang berdiri di samping Mia. Hatiku tiba-tiba sayu melihat wajah ceria pasangan itu. Memang mereka pasangan yang amat sepadan. Saat ini, ingin rasanya aku melangkah pergi meninggalkan majlis ini.
“Hai Betty,”aku menoleh, memandang Farid yang tiba-tiba muncul di sebelahku bersama senyuman yang mekar di bibir.
“Jangan panggil saya macam tu. Saya tak suka,”cepat-cepat aku bersuara. Tidak suka mendengar panggilan itu. Juga tidak suka dengan senyum nakal Farid.
“Ok. Sorry. Saya gurau saja,”
Aku tersenyum nipis. Pandangan aku halakan pada Mia dan Encik Firdaus semula. Ingin tahu apa yang ingin Encik Firdaus sampaikan sehingga dia meminta semua orang tumpukan perhatian padanya. Janganlah dia umumkan pernikahan dia dengan Mia malam ini. Silap haribulan aku boleh pengsan di sini.
“Perhatian ya. Muumy… come here,”
Aku memandang Puan Junaidah mengatur langkah menyertai anak dan bakal menantunya itu.
“Ada surprise untuk mummy. Jom kita ke halaman,”
Dan, kami semua melangkah mengekori Mia, Encik Firdaus dan Puan Junaidah. Di halaman aku terpandang satu benda besar yang ditutup kain putih. Aku kerutkan kening. Apa tu?
“Apa ni, Fir?,”soal Puan Junaidah pelik melihat kain putih yang terentang di hadapannya menutupi sesuatu yang amat besar.
“Ini hadiah dari kami, untuk mummy,”
Dari kami? Mesranya! Tidak! Esok aku mesti hantar surat perletakan jawatan. Tidak sanggup aku terus menjadi penonton sandiwara ini.
“Untuk mummy? Apa ni? Besarnya,”
“Mummy bukalah,”Mia pula bersuara. Puan Junaidah tersenyum lebar, sambil tangannya menarik kain putih di hadapannya.
“Wah! Cantiknya,”
Aku cuma memandang sangkar besar yang menempatkan beberapa ekor burung eksotik pelbagai jenis, yang cantik di dalamnya. Memang cantik. Encik Firdaus dan Mia sama-sama tergelak senang.
“Terima kasih, Fir… Mia. Mummy suka sangat-sangat,”
“Fir cakap, mummy suka burung eksotik. Itu yang kami cuba dapatkan ni,”
“Memang mummy suka. Suka sangat,”
Aku tersenyum kecil. Berpaling sambil melangkah ke kerusi. Dengan lemah aku melabuhkan punggung di situ. Farid turut sama mengambil tempat di sebelahku.
“Are you okay?,”
Aku kerutkan kening.
“Okay. Kenapa awak tanya?,”
Farid tersengih sambil menggeleng.
“Nak makan? Minum ke? Saya boleh ambilkan,”
Giliran aku pula menggeleng. Selera makan sudah tertutup. Apa yang aku mahukan saat ini, cuma berada jauh dari sini. Aku tidak mahu lagi berada di antara Encik Firdaus dan Mia. Aku mahu pergi jauh dari kehidupan Encik Firdaus. Jauh. Aku memandang sekeliling. Melihat tamu yang sudah mula membuat hal masing-masing. Sebenarnya sengaja inign mengalihkan perasaan sebak yang tiba-tiba datang. Cuba untuk merasai keriuhan suasana agar hatiku yang merintih ini, berjaya aku abaikan buat seketika. Acara kemuncak sudah selesai, jadi, masing-masing mengambil kesempatan menjamu selera pula.
“Angah,”
Aku mendongak. Encik Firdaus muncul bersama dua gelas fresh orange. Melabuhkan punggung di sebelahku tanpa dipelawa. Aku memandang ke arah lain. Melihat wajah Encik Firdaus saat ini, boleh membuat air mata menitis ke pipi.
“Tuu..,”Encik Firdaus bersuara. Aku pandang ke arah tempat yang dimaksudkan. Seorang gadis manis dengan wajah kelat berdiri memandang ke arah kami.
“Alahai…,”Farid bersuara lemah. Encik Firdaus tergelak.
“Pergilah cepat. Kan ada pula yang merajuk,”
“Nampaknya yang ni pun kena reject jugalah ni. Cemburu tak bertempat,”Farid mengomel sambil mengangkat pungung. Encik Firdaus terus tersenyum sambil menggeleng kepala.
“Very choosy one. Tapi, pilih punya pilih dapat queen control. Padan muka,”sempat Encik Firdaus mengata adiknya. Aku cuma memandang.
“Minum? Nak makan apa-apa? Biar saya ambilkan,”
Aku menggeleng.
“Kenapa?,”
“Tak lapar,”
“Serius? Sikit pun tak nak?,”
Aku menggeleng lagi.
“Monyok aje. Kenapa dia? Tadi bukan main ceria,”
“Saya rasa macam nak baliklah,”
“Cepatnya. Tunggulah dulu. Saya pun, belum puas nak tengok awak,”
Aku membuang pandang. Geram mendengar kata-kata itu. Kenapalah Encik Firdaus perlakukan aku seperti ini? Seronok ke dia kerana berjaya mempermainkan perasaanku?
“Saya tunggu lagi setengah jam. Lepas tu, hantar saya pulang. Boleh kan?,”
Encik Firdaus merenung wajahku. Renungan yang sedikit kehairanan.
“There’s something bothering you. Isn’t?,”
Cepat-cepat aku menggeleng sambil mencapai gelas fresh orange di atas meja.
‘Tiya… that’s…,”
Dalam beberapa teguk sahaja, gelas itu kosong.
“…mine,”Encik Firdaus menyambung kata-katanya. Aku pandang gelas yang kosong di tanganku. Kemudian aku pandang wajah Encik Firdaus sambil tersengih malu.
“Sorry…,”
Encik Firdaus tergelak.
“It’s okay. Tapi, kalau tinggalkan sikit untuk saya habiskan, lagi ok,”
Aku menjeling. Encik Firdaus? Dia senang menyambung gelaknya. Mendengar gelaknya itu, aku buat muka bodoh.


****

13 comments:

Anonymous said...

alahaii tiyaaaa...syabass hanni..teruskan yaa...

Anonymous said...

been waiting minute to minute
n finally you posted it
10 episodes to go rite?
but can u finish it up faster?
penantian satu penyeksaan
but anyway thanks for such a great story =)

Anonymous said...

Hanni,,,, saya orang baru disini. Trima kasih sebab update BYMB. Bes skali!!!!

Anonymous said...

alahai kesian tiya .
haha very nice one :)

Anonymous said...

nice story,,gud luck

Unknown said...

asal yg 41 & sterusnye x leh bce ni..keciwanye sy..

cite ni best sgt..!!! kalu sy jd tiya mst best gle..hehehehehe

Anonymous said...

thanks hanni sambung cerita ni....rindu tunggu cerita ni...tak sabar sgt...best sgt

Anonymous said...

kesian tiya:(

atashinci said...

yeyeye....xdnafikn...mmg best...
ala Tiya jgn nk merajuk lak tnye jer lh trus dgn en. firdaus....
ala boring ni....isnin depan bru leh bce gi sbb lik kg....
hrp2 naik cuti hanni dh habiskn cite BYMYB yer.....

namasayatihah said...

nice....
sukenyer sy.....
cpt2 habiskn ey....
xsaba nih.....

keep up the gud work!!!!

Anonymous said...

Hanni thx,

Siannya Tiya.. tp mungkin Firdaus cuba nak test samada Tiya sayang kat dia atau tidak!

Syabas, keep up a good work.

Anonymous said...

sian nyer tiya...tp best as usual.cepat2 skit yer n3 baru..x sabar nyer.

PnZaini said...

Pergilah Air Mata ... jalan cerita yang menarik ... simple dan padat

Hanni ... hope sambungan dia akan ada ASAP ...