Saturday, September 20, 2008

Biar YM Yang Bicara 37

“Macamlah awak kenal saya. Kalau salah orang, macam mana?,”
“Saya yakin, saya tak akan salah orang,”
Tiba-tiba aku teringat kata-kata Charming.
“Saya percaya. Sebab awak mix kan?,”
Satu lagi bicaranya singgah di fikiran.
[I spend masa untuk Mummy I. Tak boleh buat benda lain. Weekend just for her.]
“Mummy memang pantang kalau hari minggu ada perbincangan business. Hari minggu cuma untuk dia saja,”
Kata-kata Charming dan kata-kata Farid, memang sama. Kenapa aku tidak sedar itu semua selama ini?
“No. Encik Firdaus panggil saya Tiya,”
“Oh. Ya ke? Sorry. Tersilap. Awak marah ke? Sorrylah. ‘D’ and ‘T’. Hampir sama bunyinya. Maaf. Saya tak sengaja. Tak sangka pula saya, awak marah bila orang salah sebut nama awak,”
Dan itu adalah kesilapan Encik Firdaus yang paling ketara. Aku pula? Aku percaya sepenuhnya dengan alasan yang Encik Firdaus berikan. Bodohnya aku. Kejamnya Encik Firdaus. Sampai hati Encik Firdaus menipu aku sehingga ke tahap ini. Air mata yang mengalir lagi, aku seka segera. Nasib baik kawasan Taman Tasik Shah Alam itu sudah sunyi daripada manusia. Dapatlah aku melepaskan perasaanku sepuas hati.
Selintas dengan itu juga aku teringat gelak Encik Firdaus semasa aku online dengan Charming. Juga renungannya padaku saat itu. Malunya! Rupa-rupanya dia tahu siapa aku pada waktu itu. Encik Firdaus kejam!
Telefon bimbitku berdering lagi. Untuk yang ke berapa kali, tidak terhitung rasanya. Aku tahu siapa yang membuat panggilan itu. Encik Firdaus! Siapa lagi, kalau bukan dia? Telefon bimbit aku keluarkan dari beg. Merenung kosong ke arah screen yang mempamerkan sejumlah panggilan yang tidak dijawab. Dan untuk ke sekian kalinya, deringan itu menjerit. Kali ini Sharifah yang menelefon. Juga aku biarkan telefon itu akhirnya membisu sendiri.
“Adik,”
Aku menoleh.
“Ya , pakcik?,”
“Buat apa kat sini, malam-malam macam ni?,”
Aku menggeleng perlahan.
“Bahaya duduk kat tempat macam ni, seorang diri,”
Aku tersenyum nipis sambil memandang sekeliling. Sudah malam rupanya. Pantas aku melihat jam di tangan. Pukul sebelas malam. Ya ALLAH. Lamanya aku di sini.
“Baliklah. Dah malam ni,”
Aku mengangguk perlahan. Lelaki separuh umur itu tersenyum sambil berlalu. Aku terkulat-kulat di situ. Berfikir-fikir seketika mahu ke mana. Dan, telefon berdering lagi. Abang Kamal.
“Hello,”aku menjawab panggilan itu dengan suara yang cukup lemah.
“Tiha kat mana ni?,”
“Hah?,”soalku hairan dengan nada suara Abang Kamal yang sedikit keras.
“Tiha kat mana sekarang? Abang datang ambil Tiha,”
“Kenapa?,”
“Sherry call abang. Katanya Tiha tak balik dari petang tadi. Kenapa? Apa yang berlaku?,”
Aku mengeluh lemah. Sharifah ni. Cepat sangat melatah.
“Tiha tak apa-apalah abang,”
“Tell me. Where are you?,”
“Tak apa. Tiha balik sendiri,”
“Dah pukul sebelas lebih ni. Bahaya jalan sorang-sorang. Cepat beritahu abang Tiha kat mana? Abang datang ambil,”
Aku megeluh perlahan. Abang Kamal ni, risau tidak bertempat pula.
“Tiha… Tiha kat mana?,”
“Tiha kat tasik ni,”
“Malam-malam buta macam ni? Tiha buat apa kat situ? Abang datang sekarang. Tiha kat kawasan mana?,”
“Alaa.. Tak payahlah bang. Tiha ambil teksi saja. Tak payah susah-susah,”
“Abang datang sekarang. Tiha kat area mana?,”
“Kat taman permainan ni…,”
Talian terputus. Aku pandang telefon bimbitku. Kemudian mengeluh perlahan. Dengan lemah kaki aku hayun.
“Tiha…,”
Aku menoleh. Abang Kamal berlari ke arahku. Aku terkebil-kebil. Aik! Sejak bila Abang Kamal boleh ghaib ni?
Abang Kamal termengah-mengah di hadapanku.
“Abang marathon dari rumah abang ke?,”soalku melihat wajah Abang Kamal yang kepenatan.
“Marathon dari tempat parking motor,”jawab Abang Kamal dalam mengah.
“Doktor apa abang ni? Tak pernah exerciselah tu. Berlari sikit pun dah semput,”
Abang Kamal menarik hidungku sambil menarik nafas panjang-panjang. Cuba menghilangkan penatlah tu. Penat sangat sehingga tidak mampu berkata-kata. Aku tersenyum sambil mengelak. Memandang lucu wajah Abang Kamal yang kepenatan. Abang Kamal tercegat di hadapanku setelah penatnya sedikit mereda.
“What happened?,”
Aku geleng. Abang Kamal merenung wajahku.
“Baru lepas menangis ya?,”
Aku geleng lagi.
“Jom. Kita balik. Duduk sini lama-lama, bahaya,”
Aku angguk. Abang Kamal menarik tanganku. Berjalan menuju ke arah tempat dia meletak motorsikalnya. Aku mengikut tanpa banyak bicara.
“Dah makan ke belum ni?,”soal Abang Kamal sebaik kami sampai ke motorsikal besarnya. Aku sentuh perut. Pedih. Patutlah. Dari pagi aku belum makan. Lapar!
“Belumlah tu…,”Abang Kamal bersuara melihat gelagatku. Menyentuh perut. Gelagat spontan apabila aku terasa lapar. Aku tersengih.
“Jom. Kita pergi makan dulu,”
Laju aku menggeleng. Abang Kamal kerutkan kening.
“Pulak. Kenapa?,”
“Malulah. Tengoklah muka Tiha ni,”
“Kenapa dengan muka Tiha?,”Abang Kamal bersuara dengan nada hairan. Aku menarik muka. Abang Kamal tidak nampak ke, mata aku yang hampir tertutup ni? Bengkak! Atau Abang Kamal buat-buat tidak nampak?
“Mata Tiha bengkaklah,”
“Kenapa?,”
“Abang ni. Kalau dah bengkak macam ni, mestilah sebab menangis,”
“Ohh…. Mengaku pun. Tadi, abang tanya, cakap… tak,”
Aku menjeling. Soalan perangkap rupanya.
“Now, tell me. What happened? Kenapa sampai bengkak macam ni sekali matanya ni? Bergaduh dengan Sherry ke?,”
“Tak adalah. Tak ada apa-apa,”
Abang Kamal mengeluh perlahan.
“By the way, apa abang buat di sini? Macam mana abang tahu Tiha kat sini?,”aku mengubah tajuk perbualan.
“Sherry telefon abang. Cakap Tiha tak balik sejak dari petang tadi,”
“Sherry tak cakap apa-apa ke?,”
“Tak ada. Cuma dia cakap, cuba cari di sini. Dia kata, selalunya Tiha suka datang lepas perasaan kat sini,”
Aku diam.
“Tak nak cerita kat abang ke?,”
Aku menggeleng.
“Oklah. Tak apa. Sekarang ni, kita pergi makan ya,”
“Tak naklah bang. Tiha nak baliklah,”
“Sure?,”
Aku mengangguk.
“Hmm.. Suka hatilah. Tapau pun tak nak?,”
Aku menggeleng.
“Lain kali jangan buat macam ni lagi tau. Risau abang tadi,”
Aku tersenyum. Abang Kamal ni. Agaknya dia lupa yang aku bukannya anak kecil yang perlukan perlindungannya sepanjang masa. Aku sudah cukup dewasa untuk menjaga diriku sendiri.
“Abang tahu, Tiha dah besar. But, still… kena hati-hati,”Abang Kamal bersuara, seolah-olah tahu apa yang sedang bermain di fikiranku. Aku tersengih. Untuk seketika, aku terlupa pada perbuatan Encik Firdaus. Perlahan dia mencapai helmet sambil menatap wajahku. Sekuntum senyuman terukir di bibirnya.
“Kenapa?,”soalku hairan
“Kalau dulu, lepas Tiha menangis sampai bengkak mata macam ni, mesti suruh abang tiup mata tu. Supaya hilang bengkaknya. Sekarang nak suruh abang tiup ke?,”
Aku tergelak malu. Pantas kenangan lalu bertenggek di ranting ingatan. Abang Kamal turut tesenyum.
“Tak naklah. Itu masa kecil-kecillah bang. Lagipun, bukannya hilang pun bengkak tu,”balasku bersama senyum yang panjang. Abang Kamal tergelak halus. Tangannya bergerak ke mataku. Menyentuh perlahan mataku yang bengkak.
“Balik nanti, tuam dengan tuala suam pelan-pelan,”
Aku tersenyum.
“Ok. Jom abang hantar Tiha balik,”
Aku mengangguk perlahan. Abang Kamal bergerak hampir padaku. Memakaikan helmet untukku. Aku tersenyum sambil membetulkan helmet yang sudah melekat di kepala.
“Abang…,”
Abang Kamal yang baru hidupkan enjin motorsikannya, berpaling padaku.
“Ya?,”
“Nak makan wedges lah,”aku bersuara perlahan. Buat muka kasihan pada Abang Kamal. Abang Kamal tergelak.
“Ok. Nanti kita singgah KFC kejap,”
Aku tersengih.
“Terima kasih,”
“Hmm.. Dah. Cepat naik,”
Cepat-cepat aku bergerak membonceng motorsikal Abang Kamal.

***

“Amboi. Kau ni, biar betul,”
Aku mengangkat muka. Sharifah menggeleng perlahan.
“Kenapa?,”
“Sampai tiga kotak besar wedges? Mak oi. Kau ni, makan ke melantak?,”
Aku buat-buat tidak dengar sambil membetulkan silaku di hadapan meja. Abang Kamal tersenyum sambil memandangku.
“Apa jadi sebenarnya ni?,”Abang Kamal bersuara sambil memadang Sharifah. Sharifah melopong sambil mencuri pandang ke arahku. Aku kerutkan kening. Isyarat agar Sharifah tidak membuka cerita.
“Entah. Saya pun tak tahu, abang,”Sharifah bersuara dengan nada menggelabahnya. Nampak sangat menipu. Abang Kamal tersenyum.
“Suka hati koranglah. Bukan abang tak tahu. Berpakat tak nak cerita kat abang kan?,”
Sharifah tersengih. Aku pula, tunduk menumpukan perhatian pada kotak wedges. Memang lapar betul perut ini. Abang Kamal mengangkat punggung.
“Abang nak ke mana?,”soal Sharifah sedikit hairan. Mendengar soalan Sharifah, aku mengangkat muka. Abang Kamal berdiri sambil memandangku.
“Abang balik dulu,”ujarnya lembut.
Aku diam seketika. Perlahan mengangkat punggung.
“Abang marah ke?,”
Abang Kamal tergelak kecil.
“Taklah. Buat apa nak marah? Tapi, kalau sekali lagi Tiha buat semua orang susah hati macam ni, memang abang akan marah,”
Aku tersengih.
“Promise. Tiha tak buat lagi,”ujarku sambil mengangkat tangan separa bahu. Abang Kamal tersenyum.
“Good. Oklah. Abang balik dulu. Tak manis abang lama-lama kat sini. Anything, call abang, ok?,”
Sama laju aku dan Sharifah mengangguk. Abang Kamal tergelak sambil melangkah ke pintu. Kami mengekori dari belakang. Melihat Abang Kamal berlalu.
“Kenapa kau beritahu abang Kamal?,”soalku sambil menutup pintu.
“Dah tu? Aku dah tak tahu nak buat apa. Kau tahu tak? Risau aku. Encik Firdaus pula, dari tadi asyik telefon. Tanya kau dah balik ke belum. Dia cakap, dia call kau, kau tak jawab,”
Aku membuang pandang. Mendengar nama itu, membuat marah dan geramku muncul semula. Sharifah bergerak ke telefon. Aku pula, laju melangkah ke arah hidangan yang aku tinggalkan tadi. Menyambung semula makanku yang terganggu.
“Hello. Encik Firdaus?,”
Gigitan pada wedges terhenti. Sharifah menelefon Encik Firdaus rupa-rupanya.
“Diya dah balik dah. Dah ada kat rumah ni. Encik Firdaus tak payah risaulah,”
Tajam mataku merenung Sharifah. Sharifah menoleh. Memberi isyarat Encik Firdaus ingin bercakap denganku. Aku menggeleng.
“Diya…,”perlahan Sharifah menekan suaranya. Tanda tidak setuju dengan tindakanku. Aku bergerak perlahan ke arah Sharifah. Sharifah tersenyum. Gagang dihulurkan padaku. Aku mencapai gagang, lekapkan pada telinga.
“Tiya…,”
Cukup perlahan dan lembut suara Encik Firdaus. Aku menahan nafas. Cuba tenteramkan diri sendiri.
“Tiya, saya minta maaf ya. Bagi saya lima minit, and I’ll explain everything,”
“Tiya cakap, dia dah tidur,”aku menjawab sambil meletakkan gagang. Puas hati aku.
“Kenapa kau cakap macam tu? Apa yang berlaku sebenarnya?,”soalan Sharifah memaksa aku berpaling. Dengan muka masam aku bergerak ke sofa. Melabuhkan punggung di hadapan Sharifah. Sharifah setia memandang wajahku. Menunggu penjelasan.
“Apa yang Encik Firdaus cakap pada kau?,”soalku lambat-lambat. Belum sempat Sharifah menjawab, telefon berdering lagi.
“Jangan jawab. Aku tak nak bercakap dengan dia,”
“Amboi. Marah betul bunyinya. Cerita kat aku, apa sebenarnya yang berlaku? Sampai bengkak mata macam ni, kau menangis. Mesti ada hal serius ni,”
“Memang serius pun,”
“Apa dia? Encik Firdaus buat tak baik pada kau ke?,”soal Sharifah risau. Aku pandang wajah Sharifah. Ke situ pula fikirnya.
“Tak adalah. Tapi, kesannya lebih kurang macam tu jugalah,”
Sharifah membetulkan duduknya.
“Cepatlah cerita. Apa yang berlaku sebenarnya?,”
“Kau tahu tak? Selama ni, Encik Firdaus tipu aku,”
“Tipu kau? Pasal apa? Pasal Mia ke?,”
“Itu pun satu hal juga. Tapi, ini lagi serius. Kau tahu tak siapa Charming tu?,”
Bulat mata Sharifah mendengar soalanku.
“Please, don’t tell me Charming tu ialah bos kita ,”
Aku diam.
“Betul?,”soal Sharifah tidak percaya.
Aku mengangguk. Mulut Sharifah ternganga. Terkejut sangatlah tu. Melihat reaksi terkejutnya itu, aku mencapai seketul wedges, lalu aku suap ke mulutnya. Sharifah menepis tanganku sambil mengunyah wedges di mulutnya, membuat aku tergelak.
“Aku terkejut betul ni,”dia bersuara serius. Dan, muka serius sambil mengunyah wedges itu, membuat gelakku semakin kuat.
“And, kau tahu apa yang lebih buruk lagi?,”soalku setelah tawa sedikit mereda.
“Apa?,”
“Make sure mulut tu tertutup. Kalau tak, aku tuang pepsi ni,”
“Ok. Aku tutup mulut,”cepat Sharifah menutup mulut dengan jari telunjuknya.
“Selama ni, dia tahu aku Betty. Dia tahu tapi, terus layan aku seolah-olah dia pun tidak kenal aku,”
“Oh my god. Betul ke?,”
Aku mengangguk.
“Kenapa dia buat macam tu?,”
Aku mengangkat bahu. Manalah aku tahu.
“Dia tak cakap apa-apa?,”
“Aku yang tak nak dengar apa-apa. Aku serik dengan permainan Encik Fridaus. Tak tahu kenapa dia sanggup buat aku macam ni. Kejam tau!,”
“Mungkin ada reasonnya dia buat macam ni,”
Aku membuang pandang. Sebab apa? Sebab hendak suruh aku berhenti kerja ke?
“Dah tu, sekarang ni, macam mana? Kau dah tahu siapa Charming tu,”soal Sharifah setelah melihat aku senang berdiam diri.
“Lebih baik aku tak tahu. Hancur hati aku ni,”
Sharifah tersenyum kecil.
“Kau jangan nak gelakkan aku,”
“Sorry. Tapi, apa masalahnya? Kau pun suka Encik Firdaus kan? Oklah tu. Kau takkan kehilangan salah seorang dari mereka. Maksud aku, kau dapat Charming, kau juga dapat Encik Firdaus. Kalau akulah, aku terima aje,”
“Dia tipu aku Sherry. Aku tak suka. Lagi pun, aku tahu Encik Firdaus bukannya serius dengan aku. Dia dah ada Mia,”
“ Lagi-lagi Mia. Kau tanyalah Encik Firdaus tu, Mia tu siapa. Bukan susah pun,”
“Tak naklah aku. Aku tak nak Encik Firdaus tahu aku suka kat dia. Biarlah cerita ni, habis kat sini saja,”
Sharifah mengeluh perlahan.
“Degillah kau ni,”
Aku diam.
“Aku rasa, Encik Firdaus tak akan diam macam tu saja,”
“Cubalah dia kacau aku lagi. Aku resign nanti. Percayalah…,”
“Takkan sampai macam tu sekali. Kau ni… orang macam Encik Firdaus pun kau nak reject,”
“Malaslah aku nak cakap pasal ni lagi. Aku nak masuk bilik. Nak tidur. Kalaulah semua ni, mimpi ngeri… kan bagus,”
Sharifah tersenyum. Aku berlalu. Telefon bordering lagi. Laju aku melangkah ke bilik. Aku tahu Sharifah mejawab panggilan itu.

***

15 comments:

Unknown said...

aher nye.. thanks akak.. nape lak abg kamal yg jadi penyelamat tiya nih.. hmm takpe2.. tiya ni lak, trime je lah.. pe2 pun best nye.. akak upload la lagi ye.. tak sabr nih.. kih3.. (^.~)

Nomie Aziz said...

hi Hanni,
kemaruk betul ngan novel ini..dah lama cari sambungan dari blog penulisan2u..alhamulillah ..jumpa jugaa..so keep it up..saya sentiasa menunggu entry baru YM ini.

namasayatihah said...

mekaceh..pasni upload yg 38 ey...
xsaba sy....
luv ur work hanni....
sume novel awk sy suke!!!

aqilah said...

pastikan en. firdaus terus memujuk tiya sampai berjaya. tiya terkejut aje tu.

Anonymous said...

best2...saye stuju ngan sherry 2..klau diya terima en. firdaus dia dpt charming skali...lgpun saye rase mia ngan abg kamal 2 mcm ade ape2 jer...

Anonymous said...

hanni...terus kan..best cerita ni....

Anonymous said...

i love this story!!!
cepat upload yg baru!
cerita ni best sngt..

Anonymous said...

best giler!!!!! tak sabar tunggu n3baru.
penantian satu penyiksaan!!

Ai said...

waduh2 makin panasssssssss....

Anonymous said...

huhuhu naper kamal yang jmpa tiya..
biarla firdaus yang jumpa...
tapi x pe..
hope ending nanti tiya n firdous k..;]

atashinci said...

hanni....knape pndek sgt
x puas bce nk lagi, nk lagi....
Tiya jgnlh nk manje2 sgt kat abg Kamal.....xsuke.....
nak Tiya n En. Firdaus Gak
Cepat sambung.....x sbr ni......

Anonymous said...

hanni, luv this novel so much. ceritanya sgt best... pls hanni... kembalikan kemesraan tiya ngan en. fir/charming k? nak tiya ngan en. fir gak... x suka la tiya ngan a. kamal. let a. kamal b wth mia. en. fir tingkatkan usaha. pastikan jgn mengalah & teruskan perjuangan menawan hati tiya... keep up d gd work hanni~ayu~

Anonymous said...

i dah dpt hint sikit2 endingnya.
Tiya ngan Firdaus. Kamal ngan Mia.
Firdaus ngan Mia cuma best friend.
-scarlet-

Anonymous said...

hhuuhuhuhu kak hani... cpat la upload lagi..
dah x leh tdor dah nie
asik dok bymb

Yuyun said...

kak hani i love this novel so much..ni kali pertama ayu masuk n baca terus jatuh cinta pada cerita ni..tak sabar tunggu yg 38..=)